Sprog

SPROG

Sprog er en forudsætning for at udtrykke sig og kommunikere med andre.

I Hald Ege børnehus giver vi barnet mulighed for at udvikle sig gennem dagligdags aktiviteter.

Dette gør vi ved at sætte ord på det, vi gør, ser og oplever. Derudover skaber vi nogle inspirerende rammer, som indbyder til kommunikation, hvilket skal være med til at udvikle barnets sprog.

Nogle af de redskaber vi som personale bruger i hverdagen, er fx fagte sange, sange, rim og remser, dialogisk læsning og historiefortælling. Samt det at sætte ord på barnets og andres oplevelser, handlinger og følelser.

Vi italesætter hverdagen og kobler sproget på vores handlinger, for på den måde at give børnene rammerne for at forstå deres omverden.

Vi bruger ofte Dialogisk læsning i hverdagen. Dialogisk læsning er en metode der styrker børns ordforråd og kommunikative kompetencer. Dialogisk læsning handler om at have en dialog med det barn, vi læser højt for, sideløbende med at vi læser højt. Det er på sigt et overordnet mål at barnet gradvis udvikler sig til at være den der fortæller bogen.